Gå til indhold
siden er senest opdateret d. 1. juli 2024

Danida

Den danske ambassade i Burkina Faso beskæftiger sig primært med udviklingssamarbejdet i både Burkina Faso og Niger. Udviklingspolitikken er grundlaget for vores arbejde.

Burkina faso

Danmark og Burkina Faso

Udviklingssamarbejdet mellem Danmark og Burkina Faso begyndte allerede i 1973, men Burkina Faso blev først programsamarbejdsland i 1993. Året efter åbnede den danske ambassade, som frem til i dag har varetaget den daglige administration af udviklingssamarbejdet. Det er også ambassaden i Burkina Faso, der er ansvarlig for Danmarks udviklingssamarbejde med nabolandet Niger.

Udviklingssamarbejdet med Burkina Faso i perioden 2021 til 2025

Den strategiske ramme udgør grundlaget for Danmarks partnerskab med Burkina Faso for perioden 2021-2025. Den strategiske ramme fokuserer bl.a. at mindske fattigdom og ulighed ved at øget modstandsdygtigheden og skabe bæredygtig økonomisk vækst.

Udviklingssamarbejdet tager udgangspunkt i den udviklingspolitisk strategi ’Fælles om Verden’, der vil tage kampen op mod ulighed og fattigdom, forebygge konflikt, skrøbelighed, fordrivelse og irregulær migration og øge modstandsdygtigheden over for klimaforandringerne.

Indsatsen i verdens skrøbelige og fattige lande, som Burkina Faso og Niger, og i nærområderne er en særlig prioritet i strategien. Her lever mange mennesker i ekstrem fattigdom og er særligt hårdt ramt af klimaforandringer, krise og konflikter.

Den strategiske ramme for Burkina Faso omfatter et bilateralt udviklingsprogram med et budget på 939 millioner kr. Udviklingsprogrammet fokuserer på følgende tematiske områder:

  1. Støtte civilsamfundet, menneskerettigheder og ligestilling
  2. Fremme lokalsamfundets modstandsdygtighed og national økonomisk modstandsdygtighed med henblik på at reducere fattigdom
  3. Støtte udviklingen af klimatilpasningsindsatser med et særligt fokus på vandinfrastruktur, vandressourceforvaltning og adgang til rent drikkevand

Læs den strategiske ramme for Danmarks engagement i Burkina Faso 2021-2025 her (engelsk).

Danske strategiske partnerskaber i Burkina Faso

I Burkina Faso arbejder en række danske civilsamfundsorganisationer og institutioner. 18 civilsamfundsorganisationer indgår i et strategisk samarbejde med Udenrigsministeriet i perioden 2022-2025. Af de 18 arbejder 9 af dem i Burkina Faso. De 9 organisationer er:

  • CARE
  • Caritas
  • Dansk Flygtningehjælp
  • Dansk Røde Kors
  • Folkekirkens Nødhjælp
  • International Media Support (IMS)
  • Oxfam Ibis
  • Red Barnet
  • Plan Børnefonden

Desuden arbejder Institut for Menneskerettigheder og Dansk Institut for Partier og Demokrati i Burkina Faso.

På organisationernes hjemmesider findes informationer om deres arbejde i Burkina Faso.

niger

Danmark og Niger

Danmark har ikke en ambassade i Niger.

Kontakt venligst den danske ambassade i Burkina Faso.

Nødstedte danskere kan også kontakte Udenrigsministeriet Borgerservice på telefon +45 33 92 11 12, som er bemandet med dansktalende medarbejdere 24/7. Bemærk venligst, at opkaldet ikke er gratis.

Da Danmark ikke har nogen ambassade i Niger, henviser vi først og fremmest til rejsevejledningen fra det franske udenrigsministerium og alternativt til det britiske udenrigsministeriums rejsevejledning.

Udviklingssamarbejdet med Niger i perioden 2023 til 2027

Den strategiske ramme udgør grundlaget for Danmarks partnerskab med Niger for perioden 2023-2027. Den overordnede vision for Danmarks engagement i Niger er at forebygge voldelige konflikter og understøtte fred og stabilitet gennem god regeringsførelse og respekt for menneskerettigheder, samt at bekæmpe fattigdom og mindske ulighed ved at styrke modstandsdygtighed og fremme en inkluderende og bæredygtig vækst.

Udviklingssamarbejdet tager udgangspunkt i den udviklingspolitisk strategi ’Fælles om Verden’, der vil tage kampen op mod ulighed og fattigdom, forebygge konflikt, skrøbelighed, fordrivelse og irregulær migration og øge modstandsdygtigheden over for klimaforandringerne.

Indsatsen i verdens skrøbelige og fattige lande, som Burkina Faso og Niger, og i nærområderne er en særlig prioritet i strategien. Her lever mange mennesker i ekstrem fattigdom og er særligt hårdt ramt af klimaforandringer, krise og konflikter.

I maj 2023 blev der lanceret et femårigt landeprogram for Niger på i alt 920 millioner kr. for perioden 2023-2027. Efter militærkuppet den 26. juli 2023 blev det besluttet at revidere det bilaterale program for at fokusere på FN-organisationers støtte til civilbefolkningen. Det samlede budget for programmet blev reduceret til 310 millioner kroner, og programperioden blev reduceret til 2023-2026.

Udviklingsprogrammet fokuserer på tre tematiske områder:

  1. Fødevareusikkerhed, tilpasning af klimaforandringer og øget modstandsdygtighed
  2. Migration
  3. Menneskerettigheder og ligestilling

Læs den strategiske ramme for Danmarks engagement i Niger 2023-2027 her (dansk)

Læs den strategiske ramme for Danmarks engagement i Niger 2023-2027 her (engelsk)

Læs den strategiske ramme for Danmarks engagement i Niger 2023-2027 her (fransk)

Danske strategiske partnerskaber i Niger

I Niger arbejder en række danske civilsamfundsorganisationer og institutioner. 18 civilsamfundsorganisationer indgår i et strategisk samarbejde med Udenrigsministeriet i perioden 2022-2025. Af de 18 arbejder 8 af dem i Niger. De 8 organisationer er:

  • Arbejdsmarkedskonsortiet
  • CARE
  • Caritas
  • Dansk Flygtningehjælp
  • Dansk Røde Kors
  • IMS
  • OXFAM IBIS
  • Red Barnet

Derudover er det danske Institut for Menneskerettigheder også involveret i en række aktiviteter i Niger.

På organisationernes hjemmesider findes informationer om deres arbejde i Niger.

anti-korruption

Det åbne Danida

Danida ønsker at være åben om administrationen af Danmarks udviklingssamarbejde.

Vi mener, at både modtagere og danske skatteydere har ret til indsigt i vores arbejde. Vi tror på, at bidrag fra dem og dialog om prioriteter kan medvirke til at skabe endnu bedre resultater af Danmarks udviklingssamarbejde.

Du kan læse mere om det åbne Danida samt melde viden eller mistanke om korrupt adfærd hos Danidas personale eller i aktiviteter støttet af Danida på vores hjemmeside.